Benvinguts a Les Veus d'Amílcar

Aquest és un espai creat per estudiants i destinat a totes les persones que desitgen compartir les seves idees i pensaments en diverses seccions emocionants. Hi trobareu una varietat d'articles apassionats i creatius de persones que volen compartir les seves experiències i coneixements en diferents temes. Des de tecnologia i ciència fins a cultura i entreteniment, Les Veus d'Amílcar és un espai d'acollida i diàleg per a tothom qui vulgui connectar i inspirar-se mútuament.

12 de maig, 2023

Concepció estudiantil de la Literatura

L’assignatura de Literatura acostuma a no tenir una bona rebuda durant l'adolescència, atès que sembla que sempre s’ha de seguir el mateix modus operandi: prendre apunts, memoritzar i oblidar. Aquesta mecànica no permet que l’alumnat descobreixi el veritable significat i la veritable funció de la Literatura i, el més important, no poden experimentar i indagar en aquesta matèria tant com podrien si de debò coneguessin allò que vol tractar i descobrir. 


D’entrada, en l’assignatura de Literatura s’estudien els diferents moviments literaris que s’han donat al llarg de la Història, així com algunes de les seves respectives obres literàries que es corresponen amb aquests períodes i tendències. Fins i tot, la lectura d’alguna d’aquestes obres entra com a temari avaluable de la matèria, per tal de conèixer i veure un exemple de com era un determinat moviment literari. Així i tot, aquesta mecànica no permet que l’alumnat identifiqui de debò el motiu pel qual aquesta matèria té un significat, i per què es va decidir que aquesta mena d’estudi formés part d’allò que s’estudia a diverses etapes educatives, com ara ESO i Batxillerat. 


A més, la Literatura no està feta per ser estudiada d’aquesta manera, ja que si el mètode de llegir, memoritzar i oblidar no funciona a cap altra matèria, en aquesta tampoc és cap excepció. En realitat, la Literatura no és més que el reflex que ens ha arribat de les diverses societats que ens han precedit. Cada moviment literari es caracteritza per defensar alguna tesi o premissa determinada, i cadascuna de les obres que engloba exemplifiquen tot allò que la seva tendència literària corresponent defensa. D’aquesta manera, els autors recol·lecten els trets que identifiquen la societat del moment, ja que un moviment defensa aquells trets dels quals la societat del moment estigui a favor. 


Per aquest motiu, la manera correcta d’estudiar aquesta matèria, com fem a la nostra escola, consisteix a explicar a l’alumne/a què defensa cada moviment literari, el motiu pel qual la societat del moment vol defensar tot allò que inclou el moviment literari en concret, i per què una tendència determinada s’oposa a l’anterior. Cal tenir en compte que cada moviment literari és una resposta al seu antecedent, ja que les societats acostumaven a cansar-se d’allò que defensava un moviment i en creaven un altre en resposta.


En definitiva, és més que necessari canviar la metodologia d’estudi de la Literatura que els centres educatius porten emprant durant molts anys. En lloc d’això, es necessiten activitats pràctiques que permetin que cada alumne faci seva la Literatura i pugui descobrir de manera més autònoma el motiu pel qual les societats passades reivindicaven canvis que van quedar reflectits en les respectives obres literàries. Aquesta mecànica més innovadora permetria que la Literatura aporti quelcom en el coneixement de l’alumnat. Adquirir aquesta mena d’aprenentatge no solament contribueix al desenvolupament acadèmic d’un estudiant, sinó també al personal.


Escrit per Emma Baró (B2H)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada